Friday, September 28, 2012

Amsyar 4 Bulan

Pada usia 4 bulan, sepatutnya Amsyar dah boleh pusing meniarap dan menelentang..

Apabila bayi anda dibaringkan atas perutnya, dia akan mengangkatkan kepala dan bahunya seberapa tinggi dan menggunakan lengannya untuk mengampu dan menahan. Tekan tubi mininya ini membantu bayi mengukuhkan otot-otot dan dia juga akan mendapat pandangan yang baik tentang perkara-perkara yang sedang berlaku di sekitarnya. Dia mungkin juga mengangumkan anda (dan diri sendiri!) dengan berpusing dari baring telungkup kepada telentang, atau sebaliknya. Anda boleh menggalakkan ini melalui mainan: goyang-goyangkan patung mainan di tempat ke mana dia akan pusing untuk menggalakkan dia mencuba lagi. Beri tepukan dan senyuman apabila dia melakukan ini; dia memerlukan sokongan anda sebab perbuatan-perbuatan barunya ini agak menakutkan baginya. 



tapi, Amsyar belum menunjukkan tanda-tanda nak mengiring pun.. sekadar geliat-geliatkan badan ada la..
sejujurnya ummi agak panik dan takut..hari-hari ummi golek-golek Amsyar.. harap amsyar baik-baik saja..harapperkembangannya normal walau lambat sedikit.. insyaAllah..



3 comments:

  1. salam ila. knp dgn ammar sbnrnya.
    zte baca2 tp tk smpt nk tnya n komen.
    zte tbaca yg ammar kena sawan...
    ila dh keje ke ?
    ammar sapa jaga.
    mcmne dgn abg aniq, sakit mulut? dh ok belum ?

    ReplyDelete
  2. moga anak2 ila dan kite smua baik2 saja yer. kalau ada sakit demam tk sihat, doa2 moga tk panjang sakitnya.
    amin.

    ReplyDelete
  3. a'ah..amsyar ada sawan..hari selasa baru lepas buat MRI..perkembangan maybe bermasalah..tp sy harap dia ok-ok sj..doakan ye..

    ReplyDelete